فواید مصرف یک مشت گردو در روز

 24 نوامبر 2015- بر اساس تحقیق جدیدی که در مجله ی BMJمنتشر شده است، رژیم غذایی حاوی گردو حاوی مزایای زیادی است. گردو خواص درمانی زیادی دارد اما تاکنون مطالعات کافی در مورد  اثبات همه ی این ادعاها انجام نشده است. درمطالعه ی اخیر خواص رژیم غذایی غنی از گردو برعوامل  سلامت از جمله میزان کلسترول، وزن و کیفیت رژیم  غذایی مشخص گردید.

 در این مطالعه مشخص شد که خوردن روزانه ی گردو به بهبود عملکرد دیواره ی عروق(اپیتلیال) و کاهش میزان کلسترول کمک کند. در این کارآزمایی مشخص گردید گردو بر سایر پارامترهای سلامت  از جمله فشارخون تأثیری ندارد یا تأثیر بسیار اندکی دارد.

گردو

 گردو حاوی مواد غذایی متراکم و چربی است که شامل 15 درصد پروتئین  و 65 درصد چربی مفید است گردو همچنین حاوی مقادیر زیادی منیزیوم(163 درصد از مقدار توصیه  شده ی مورد نیاز منیزیوم در روز، تنها در 100 گرم گردو)، ویتامین Eو  ویتامین های گروه Bاست.

مطالعات  قبلی نشان داده است گردو توانایی کند نمودن سرطان پروستات، کاهش کلسترول و افزایش  حساسیت به انسولین  و کاهش میزان IGF-1(که در سرطان پروستات و سینه دخیل است) را دارد. سایر مطالعات نشان داده اند که گردو سبب کاهش فشارخون، کاهش استرس اکسیدتیو و شاخص های التهابی می شود.

اگر چه برخی از این ادعاها نسبت به سایرادعاها بیشترساختگی هستند اما تحقیق اخیر با هدف بررسی برخی از ادعاها با جزئیات بیشتر توسط دکتر David kateازمرکزتحقیقات پیشگیری بیمارستان Griffinدردانشگاه Yaleانجام گردید.

 دراین کارآزمایی 112 فرد، 31 مرد و 81 زن، 25 تا 75 ساله  که همگی درمعرض خطر بالایی برای دیابت قرار داشتند، شرکت کردند. شرکت کنندگان در دو گروه ثبت نام  شدند: یک گروه مشاوره های تغذیه ای  برای رسیدن به یک رژیم غذایی کم کالری را دریافت کرده  و گروه دوم این مشاوره را دریافت نمی کردند.

درهر یک از دو گروه افراد به طورتصادفی در دو زیر گروه دیگر تقسیم بندی شدند : به گروه اول 56 گرم گردو در روز داده شد و گروه دوم برای مدت 6 ماه بطور کلی از خوردن گردو محروم شدند. پس از 3 ماه وقفه ، این دو گروه  معکوس شدند.

 درشروع تحقیق و در ماه 15، 12، 6،3 طیف گسترده ای از نشانگرهای سلامت درافراد شرکت کننده  اندازه گیری و بررسی شد.

نشانگرها عبارت بودند از: میزان مصرف مواد غذایی، وزن ، قد، نمایه ی توده بدنی (BMI) ، اندازه ی دور کمر، فشارخون، مقدار قند خون ناشتا(پس از 8 ساعت ناشتا)، مقدار کلسترول و میزان هموگلوبین  A1C(شاخصی برای کنترل مقدار قند خون درطی یک دوره ی طولانی ).

 پس از کنترل فاکتورهایی مانند، سن، میزان ورزش منظم و میزان کالری و چربی دریافتی این افراد، نویسندگان نتیجه گیری نمودند که گردو با بهبود کیفیت تغذیه ی این افراد ارتباط دارد.

دراین مطالعه مشخص گردید مصرف گردو با بهبود عملکرد اپیتلیال عروق مرتبط است. محققان همچنین دریافتند مصرف گردو با کاهش کلسترول بد یا LDLارتباط دارد. این تأثیرات مثبت مستقل از کنترل مصرف کالری رژیم غذایی این افراد بود.

ازسوی دیگر شاید جای تعجب نباشد که مصرف گردو در افرادیکه میزان کالری مصرفی آنها کنترل نشده بود سبب افزایش تجمع چربی بدنی کل آنها شده است. با این حال مصرف گردو با رژیم غذایی که ازنظر کالری کنترل و محدود شده بود با کاهش چشمگیر اندازه ی دور کمر این افراد ارتباط دارد. اما افزودن گردو به رژیم غذایی این افراد هیچ تأثیر قابل توجهی بر فشارخون، کلسترول HDL، قندخون ندارد و مقدار هموگلوبین A1Cدرهر دو نوع رژیم غذایی صرفنظر از گرفتن مشاوره ی غذایی، افزایش یافته  بود.

محققان نتیجه گیری نمودند که افزودن گردو به رژیم غذایی با مشورت تغذیه ای یا بدون مشاوره ی تغذیه ای برای تنظیم مصرف کالری، سبب بهبود کیفیت تغذیه ی افراد شده و ممکن است عملکرد اپیتلیال عروق را بهبود بخشد و سبب کاهش کلسترول کل و کلسترول LDLدر بزرگسالان درمعرض خطر دیابت می شود.

لازم به ذکر است که این تحقیق توسط کمیسیون گردوی کالیفرنیا تامین بودجه شد. محققان می گویند به مطالعات بیشتری قبل از هر گونه نتیجه گیری قطعی احتیاج دارند. برای داشتن تصویر کاملی از فواید افزودن گردو به رژیم غذایی باید تحقیقات بزرگتری بروی طیف وسیعی از افراد صورت گیرد. به گزارش اخبار پزشکی امروز بر اساس تحقیقات جدید، مصرف بادام زمینی می تواند خطر مرگ بر اثر سرطان و سایر بیماریها را کاهش دهد.

منبع:

http://www.medicalnewstoday.com/articles/303018.php